lørdag den 8. juni 2013

Udlængsel

Jeg længes efter andre breddegrader. . . 
Sommerferien nærmer sig hastigt. Næste fredag slutter min skole, og jeg har mange lange uger foran mig.
Hvor skal jeg tage hen? Ideer har jeg mange af, men det helt rigtige sted har jeg ikke fundet endnu.

Jeg længes efter Indien. De mange farver, ritualerne, de hellige køer, larmen, den stærke mad, det store hav. Men Indien tager man til for at komme væk fra den danske vinter med mørke og kulde. Dér tager man ikke til nu - det er alt for varmt og regnfuldt.

Jeg længes efter Marokko. De fantastiske bjerge. Æslerne. Safran og argantræer. Souk'en med de farvestrålende varer. Længes efter oaserne. Efter at tale fransk. . . Men der er også for varmt og for støvet nu.

Jeg længes efter sol og varme - et stabilt vejr. Ikke for varmt og ikke for koldt. 
Jeg længes efter at komme ud og opleve. Efter at se noget nyt. Noget helt andet. Jeg vil til New York, til Burma, til Thailand, til Peru, til Nordnorge og Toscana. Jeg er ikke kræsen. Er faktisk ret nem at gøre glad. Bare giv mig et par billetter til et dejligt sted, så tager jeg kæresten med til Langbortistan.

Jeg længes efter fred og fritid. Efter ikke at have nogen pligter. Ingen deadline. Efter at blive tanketom og få plads til at lade fantasien folde sig ud og blomstre. Efter at sidde med computeren på skødet og skrive. Gå lange ture, meditere i fuldstændig stilhed og uden støjende naboer. 

Nord, syd, øst, vest - er det virkelig rigtigt, at hjemme er bedst? Det kan jeg jo ikke vide noget om, hvis jeg altid bliver herhjemme og ikke ser andet end det, jeg plejer. Så jeg må finde ud af det. Tømme sparebøssen. Pakke rygsækken. Jeg er meget snart klar!














Ingen kommentarer:

Send en kommentar