torsdag den 16. maj 2013

Nostalgi over en dejlig forårskage. . .

Den gang jeg havde en have, havde jeg også rabarber, og så snart foråret meldte sin ankomst, kunne jeg trække de fine nye rabarber i massevis. Og så lavede jeg ellers kager og tærter og saft og kompot i lange baner. Lige indtil Sankt Hans, for så siges rabarberne at blive for syrlige, og det er ikke godt. . .
Min favorit var kagen med marengslåg. En opskrift, jeg fandt i 'Bo bedre' for meget længe siden. Jeg kan se billedet af den lækre kage for mig. Jeg hev siden ud, og med tiden blev papiret både plettet og krøllet og nusset, som ting gør, når de bliver brugt. Den her opskrift blev meget brugt.

Nu har jeg en altankasse, og det er umuligt at dyrke rabarber i den. Selvom det kunne nu da være meget sjovt at se, hvordan de ville udvikle sig. Nå, men jeg vil ikke forsøge, så siden jeg solgte mig hus og med det også min frodige have, har jeg ikke tænkt i rabarber. Man kan absolut ikke købe et bundt slatne rabarber i Irma, vel?! Jeg kan i hvert fald ikke.

Forleden var jeg en tur på landet og passerede en gårdbutik, hvor jeg af og til har købt kartofler, løg og persille. Nu lå deres sidste bundt rabarber og fristede, så jeg stoppede, lagde ti kroner i deres pengekasse og drog af med de fine, røde tingester. Bladene var knækket af - gad i øvrigt vide, hvad de bruger dem til? Mon de bare ryger på komposten? Hvad ved jeg - jeg kom bare til at tænke på, at min mor engang fortalte mig, at rabarberblade i hendes fattige barndom blev brugt som smørrebrødspapir. De holdt rugbrødsmadderne kølige og friske, når hun og hendes kammerater skulle på skovtur. . .
Nå, men glad var jeg over mit køb, for jeg skulle have en gæst til middag, og jeg vidste, at han ville sætte pris at få serveret barndommens kage på sin 30 års fødselsdag, som det var. . .
Jeg kørte hjem og googlede den gamle opskrift, som i alt mit flytteri er forsvundet. Men på nettet kan man finde alt. Med respekt for Christa Alstrup, som jeg husker, kagedamen hed, tilførte jeg nogle af mine egne gode ideer.
Kagen blev god, men ikke helt perfekt, for jeg lavede den i en springform, og marengsen blev for tyk, så det tog timer at bage den. Næsten - med koldt flødeskum gled den ned.

Ikke mere snak - her er opskriften:


 DEJ:

  • 175 g smør - tag det ud af køleskabet i god tid, så det bliver blødt!
  • 150 g lyst rørsukker
  • korn af en halv stang vanille
  • 3 æggeblommer 
  • 250 g durummel
  • 2 tsk bagepulver
  • saft og revet skræl af en halv citron (selvfølgelig øko!)

Pisk smør og sukker og vanillekornene
Pisk æggeblommerne i én ad gangen
Vend forsigtigt mel blandet med bagepulver i sammen med citronsaften

TOP: 

  • 3 æggehvider
  • 200g lyst rørsukker
  • 100g grofthakkede mandler
  • et bundt rabarber - skær dem i stykker på en centimeter
Pisk hviderne helt stive og pisk så sukkeret i lidt efter lidt
Bland det hele med mandlerne og rabarberne

Smør et rekstangulært, ildfast fad og drys med rasp

Kom kagedejen i og fordel marengsen ovenpå

Bag i ovnen ved 180 grader i omkring 40 minutter.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar