tirsdag den 16. oktober 2012

SOLHILSEN



Det er godt at begynde dagen med noget godt. Drikke et stort glas vand, strække sig godt og grundigt, tage et koldt brusebad efter det varme, spise ordentlig morgenmad. Men en slags morgengymnastik er også godt.

Jeg laver selv 'solhilsen' hver morgen, når jeg er stået op. Det er en god måde at begynde dagen på. Jeg bliver strakt igennem på næsten alle måder, og jeg kan mærke, hvordan energien begynder at strømme igennem kroppen. Og som regel får jeg varmen! Jeg tror på, at øvelsen er med til at holde mig i form, og hvis jeg har en travl dag, hvor jeg ikke får bevæget mig særlig meget, så har jeg da i det mindste min 'solhilsen' at holde mig til.

Der er flere måder at lave den på, og den bliver lavet mange steder rundt omkring. I Kerala, Indien, så jeg folk lave den på stranden. I Goa så jeg det også. Her var en lærer ved at instruere sin elev - læreren lavede øvelsen om og om igen. Ubesværet og elegant. Det så nemt ud. . .




I lufthavnen i Delhi så jeg en meget smuk skulptur i bronze. Den viser alle de forskellige trin i 'surya namaskara', som øvelsen hedder. Opkaldt efter solguden i den hinduistiske mytologi.

Kig med her fra youtube - så behøver jeg ikke forklare så meget. Se den, nyd den - og gør den efter!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar