torsdag den 18. oktober 2012

ALOE VERA - god at have ved hånden. . .

En tusindår gammel plante, man kan bruge til lidt af hvert!

Nogle gange glemmer man det, man godt ved. Man skal bare lige mindes om det. 

Forleden var jeg så uheldig at brænde mig gevaldigt, da jeg lavede mad. Jeg var ved at  stege auberginer på panden, da den varme olie pludselig spruttede ud over det hele.  AV!!! Noget af olien ramte mig. Hånden kom under den kolde hane, og resten af aftenen sad jeg med en pose frosne ærter på min stakkels forbrændte finger. 

Så var det, at jeg pludselig kom til at se over på min aloe-plante. Nåh ja, selvfølgelig. . . Hvorfor havde jeg ikke tænkt på den??



Aloe har igenem årtusinder været kendt for sin positive og helbredende virkning. Nefertite og Cleopatra siges at have brugt aloen som skønhedsmiddel, og Alexander den Store blev så begejstret for planten, som han indsamlede på en ø ud for Somalia, at han altid havde rigelige mænger af 'den fantastiske sårlægende plante' med sig på sine felttog. 
I den ægyptiske kultur er aloen blevet brugt som symbol på, at den, der havde en aloe-plante hængende over sin hoveddør, havde gennemført en pilgrimsrejse - og så beskyttede den samtidig husets beboere mod alskens dårligdomme. 

Nu kan enhver købe en aloe-plante på tilbud i supermarkedet. Den er taknemmelig at have med at gøre - selvom man glemmer at vande den i noget tid, klarer den sig i lang tid. 

Jeg har en gammel aloe-plante, der gror, som om den var betalt for det. I sommer blev den kedelig og grå at se på, fordi den stod direkte i solen. Den blev flyttet, og der gik ikke ret lang tid, så blev den frisk og grøn at se på.

Og ja - den virker blandt andet på brandsår. Det var det, jeg havde glemt. . . 

De tykke blade indeholder en tyk, saftig gel - skær et blad af, smør gelen direkte på det sted, du har brændt dig og lad det sidde. Det virker med det samme: det køler og lindrer og får såret til at hele hurtigere. Gør det flere gange om dagen. 

Som der står i min kloge urtebog: frisk aloe er uovertruffen til brandsår, udslæt og solskoldning. 

Jeg bruger den flittigt nu, og det hjælper. Det tager tid at hele et sår, men det går hurtigere, når man bruger nogle af de ting, der er lige ved hånden. 


Et godt råd: skær et blad af din aloe-plante, skær det eventuelt i mindre 'skiver', put det i en plastikpose og læg det i køleskabet. Så har du et godt middel, du kan smøre på huden, hvis du har for eksempel: 


- forbrændinger
- solskoldninger
- snitsår
- uren hud
- eksem
- helvedesild
- hudafskrabninger





Ingen kommentarer:

Send en kommentar