lørdag den 27. oktober 2012

EFT - en metode, der hjælper på lidt af hvert!


Jeg havde hørt lidt om EFT, da jeg var ved at uddanne mig til gestaltterapeut. Det var noget med at banke på nogle punkter, og vips - så havde man det meget bedre! Helt ærligt syntes jeg, at det lød temmelig fjollet! På gestaltuddannelsen lærte jeg noget om, hvordan man skulle føle og mærke og komme ud med sine følelser. Det kunne tage lang tid at få ryddet op i sine gamle traumer, og det gjorde også ondt - og så kom der nogen og sagde, at man på meget kort tid kunne komme af med angst, smerter og alt muligt andet.  Bare ved at banke med fingrene. 
Jeg havde svært ved at tro på det.

Det er snart længe siden, at jeg selv blev grebet af det. Da jeg var færdig med min uddannelse som gestaltterapeut, besluttede jeg, at NU ville jeg lave noget helt andet. Ikke mere terapi. Ikke mere pille mig i navlen. Ikke mere - i hvert fald ikke i noget tid.
Men der gik ikke ret lang tid, før jeg igen faldt over EFT. Jeg kan huske, at jeg sad i solen på min terrasse og læste i en bog om den her mærkelige metode. For selvom jeg ikke troede på, at det kunne være så nemt, og slet ikke på, at det virkede - ja, så ville jeg nu godt vide, hvad det var. Det er nemmere at have fordomme, når man ved, hvad man snakker om.

Et eller andet ved metoden greb mig. Og så begyndte jeg at banke på de forskellige punkter, som opskriften i bogen sagde. Prøvede mig frem, så godt jeg kunne. Der kunne ikke ske noget ved at prøve - og skade kunne det i hvert fald ikke. 
Jeg kan ikke helt huske det, men jeg ved, at jeg med det samme mærkede, at der skete noget positivt. Så jeg blev ved med at banke. Jeg skyndte mig at finde alt det, jeg kunne på nettet om EFT. Fandt materiale på nettet, læste, købte dvd'er og sad i timevis foran skærmen og så Gary Craig (manden bag EFT) behandle andre. 
Jeg gik ture i skoven - og bankede. Når jeg kørte bil, bankede jeg. Så snart jeg havde lidt tid, bankede jeg.

Efter et halvt år havde jeg ikke migræne mere! Det var helt slut, og jeg har ikke haft det siden. Det er fem et halvt år siden i dag. . . Sagen var nemlig, at jeg begyndte at få migræne, da jeg var femten. Og det fortsatte jeg med at have i det næste fireogtredive år. Lang tid, vil jeg sige. I perioder var det lidt, i andre meget. Men det var der altid, og jeg måtte tit tilrettelægge min tilværelse efter det. Meget, jeg måtte sige nej til. Meget, jeg ikke turde binde mig for.

Jeg prøvede alt muligt for at få det godt. Gik til lægen, blev undersøgt og fik medicin, som jeg blev syg af. Så holdt jeg op med det og ledte andre steder. Akupunktur var noget af det første alternative, jeg prøvede. Jeg har stadig en lille akupunkturnål i guld fra dengang som minde. . . Jeg prøvede zoneterapi, massage, kiropraktik. Jeg ændrede min kost, blev vegetar, prøvede at slappe af. 
Senere lærte jeg selv healing, kranio-sakral terapi, clairvoyance og som sagt gestaltterapi. Hver gang jeg fandt noget nyt, var jeg sikker på, at NU havde jeg fundet de vises sten. Men nej, det havde jeg ikke. Alt det, jeg fandt, havde selvfølgelig en virkning, og jeg fik lært en hel masse om mig selv og andre. Migrænen blev bare ved med at komme igen. Ind imellem var jeg ved at opgive og tro, at jeg måtte leve resten af mit liv på den måde. Men jeg blev ved med at håbe - og lede.

Så var det, jeg fandt EFT - og det hjalp.

Jeg var nybegynder og arbejdede på egen hånd i begyndelsen. Jeg havde gået så meget i terapi, og jeg havde ikke lyst til at gøre det mere. . . Derfor tog det nok længere tid, end hvis jeg havde fundet en behandler. Men igen - jeg fik lært en hel del, og jeg fik ryddet grundigt op i gammelt psykisk rod! 

Få måneder efter at jeg var begyndt med EFT, tog jeg til England på min første EFT-masterclass. Vi var trehundrede mennesker fra femogtyve forskellige lande. Det var en fantastisk oplevelse at sidde der blandt så mange mennesker, der var bidt af det samme. Året efter tog jeg af sted igen. Det blev til flere kurser i England, og jeg fik nogle gode venner derovre også. Det var stort, og det var fantastisk. Mit liv havde ændret sig på temmelig kort tid fra noget af en stækket tilværelse til et liv med mod, overskud og energi! 

Jeg er taknemmelig og glad for at jeg fandt en løsning og fik det godt. . . 

EFT - emotional freedom technique - er en metode, der er videreudviklet af tankefeltterapi. Den går ud på, at man samtidig med, at man fokuserer på det problem, man vil arbejde med, banker ganske blidt på nogle punkter på ansigt og overkrop. Nogle af de samme punkter, som man bruger i akupunktur. 
Ethvert problem forårsager ubalancer i ens energisystem, og ubalancen giver symptomer. Når man løser op for ubalancerne, begynder energien at strømme frit, og man får det bedre.
Metoden breder sig mere og mere i det meste af verden. Den er effektiv, blid, anderledes - og den virker. Nogle gange overraskende hurtigt, andre gange tager det længere tid. Det har ikke noget at gøre med, hvor lang tid man har haft problemet. Det, der betyder noget, er hvor sammensat problemet er, og hvor god man er til at komme ind til kernen. 
Jeg har selv mange gode resultater med EFT - både personligt og med klienter. Jeg har også undervist andre i at bruge det og her fået mange positive tilbagemeldinger om, hvor godt det virker. 

Noget af det, EFT kan bruges til er behandling af:
stress - fysiske smerter - traumer - uro - nervøsitet - angst - fobier - præstationsangst - og meget andet. . . 




















Ingen kommentarer:

Send en kommentar