torsdag den 25. januar 2018

Det gamle marked og templer på den anden side af floden. . .


 Min shoppetrang blev vækket, da jeg kom ud på det gamle marked i går eftermiddags. Sådan går det, når en landbokone kommer til storbyen. Og her er mange gode ting at købe - alt fra tørklæder til tasker, buddhafigurer i alle afskygninger, smykker, sæber. Lidt for enhver smag. . . Købte en t-shirt med en elefant og 'Cambodia' skrevet nedenunder, så nu ligner jeg en rigtig turist. OG jeg er blevet bedre til at prutte om prisen, end jeg var første gang i Indien.




Denne søde lille elbil ville jeg gerne have med mig hjem, men det er godt nok for langt at køre. . .  Vi kan leje den inkl. guide og få en tur rundt i Angkor Wat, hvis vi ikke lejer cykler.


Det bedste er dog, at de fleste cambodianere er buddhister, og der er mange templer rundt omkring i byen. Vi fandt et, der var åbent, og en venlig ung mand viste os rundt. Udover at være udlejer af elbilen var han 'rigtig' combodianer og 'rigtig' buddhist, fortalte han. Så fik vi repeteret buddhalegenden, der var malet i billeder hele vejen rundt om pagodaen. En flok glatragede nonner sad og chantede en tekst udenfor templet, mens vi fandt lidt fred foran statuen af den siddende Buddha fra 1200-tallet, bragt hertil fra Angkor Wat og nymalet - med meget røde læber. 





Hvilken forælder vil ikke gerne prøve at skåne sine børn fra livets besværligheder?
Prins Siddharthas far holdt sin søn beskyttet og lukket inde i et mægtigt palads med al mulig luksus, så han ikke skulle blive fristet til at søge væk. Men en dag lykkedes det den unge prins at komme udenfor sammen med sin ven og tjener.
'Hvad er dog det?' udbrød han ved synet af den syge mand, gamlingen og den døde, de møder på deres vej. Så får han øje på munken. . . 'Han har noget,' tænker prinsen. 'Noget, jeg må finde.'
Samme nat forlader han sin sovende kone og søn for at finde vejen ud af al verdens lidelse. . .





Især for unge mænd fra landet er det almindeligt at være munk i et år eller flere, før de stifter familie. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar