søndag den 28. januar 2018

På solsiden






De lever i den grad op til beskrivelsen, The Phare Circus.  Der er fart over feltet, når de unge akrobater hopper, springer, slår flikflak, laver salto'er og smider rundt med sig selv og hinanden akkompagneret af intens musik. En times show med et tempo i højt gear, mens der bliver klappet og hujet af et begejstret publikum. Inklusive mig. . .
Jeg var der i går, og jeg var helt vild med det. Jeg har altid ønsket mig at kunne noget lignende selv, men jeg har øvet mig for lidt, så det bliver i et andet liv. Indtil da ser jeg på showet, der er en blanding af moderne teater, musik, dans og akrobatik, og som fortæller en historie om det onde, om magtkampe, survival of the fittest og med - jubiii - en happy end, der siger, at det er bedre at samarbejde end at modarbejde. Og det er så sandt, så sandt. . .

Helt sikkert en problematik, som alle i truppen kender til fra eget liv.

Jeg elsker historien bag pharecircus.org.  . . En af de gode her i landet:
En gruppe unge mænd kommer hjem fra en flytgningelejr efter Khmer Rouge's fald, og da de har opdaget, hvor healende tegnekunsten er, begynder de at undervise gadebørn. Det griber om sig, med tiden har The Phare' åbnet børnehaver og skoler, lavet uddannelse i kunst og kunsthåndværk - og gøgl og musik.
Kommer du en dag til Cambodia, så tag til ringvejen om Siem Reap for at få oplevelsen af de unge talenter i det smukke cirkustelt.  Og så kan man både nyde en god middag først og bagefter købe kunsthåndværk af god kvalitet i butikken, der hører til.

Sååå herligt at se, hvordan alle de gode kræfter, der også er, kan få smukke ting vækket til live.
Jeg bliver så rørt, og mit hjerte glæder sig.

 Beklager billedkvaliteten nedenunder, men det er lidt svært både at fotografere og klappe samtidig. . .





    Så er det mulighed for at blive foreviget med gøglerne. . .

 Ikke alle unger syntes, det var så sjovt - lidt farligt var det også

    Fotos, fotos med de seje. . .

   Desværre fik jeg ikke lavet et billede med mig selv og dem. . .

   Men en tur i shoppen bagefter var ikke forgæves. . . (et par øreringe og et armbånd blev det til)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar