tirsdag den 30. juli 2013

Lydløse lynlåse?

Smag og behag er forskellig. Heldigvis. Også når det gælder ferie. Nogle vil have hotel med 'all inclusive', og andre elsker det primitive.
Jeg er ikke spor vanskelig. Jeg kan lide både og. Nyder at bo på hotel og blive forkælet og komme hjem til et rengjort værelse med sengen redt. Og jeg synes også, at campinglivet har sine charmer. Så lidt af hvert til mig, tak. 

På Øland var jeg ude fra morgen til aften, og jeg ved ikke noget bedre, når det er sol og sommer. Jeg fandt ud af, at naturen ikke er spor stille. Faktisk kan den være ret larmende. Fuglene startede deres insisterende kvidren meget tidligt om morgenen. Blæsten ruskede i de høje træer lige bag teltet. En nat trommede regnen voldsomt på oversejlet, så jeg måtte op midt om natten for at se, om teltet holdt tæt. . . Det gjorde det.

Det er faktisk ret hyggeligt at bo i telt, men jeg indrømmer, at der er visse ulemper. For eksempel er det svært at sove ret længe. Man er tæt på andre mennesker, og mange af dem står tidligt op. Især når de skal videre på deres rejse. Og der er altid nogle, der skal af sted, og det skal de gerne fra morgenstunden. Og det undgår man ikke at opdage, for så bliver man vækket af den mest generende lyd. Hvis du har været på camping, så kender du den: Lyden af lynlåsene! Midt om natten er de der selvfølgelig en gang imellem, men det sker, at man sover fra den. Om morgenen til gengæld, når man først er blevet vækket af de tidlige fugle og sollyset, så er det svært at overhøre larmen.
Har du nogensinde lagt mærke til, hvor meget det larmer, når en lynlås bliver hevet op og ned? På et telt? Det har jeg! 
Andre steder smækker folk med dørene, men på en campingplads er det lynlåsen, der bliver larmet med. 'Diiiiiyyyyt - dyyyyyiiiiiit', siger det. Hos naboen og genboen, dem foran og dem bagved. Det er umuligt at åbne og lukke en teltdør stille. 

Så var det, jeg tænkte, at jeg vil give en præmie til den, der opfinder DEN LYDLØSE LYNLÅS! 
Jeg synes, det er en genial ide. . . Den er hermed videregivet, for jeg kan ikke finde ud af det.


Teltet, som blev prøveopsat før afgang - det tager tid, selvom der kun er tre stænger, og lynlåsene larmer. . . 


Bilen kunne faktisk parkeres i forteltet. . . 


Tæt på naturen - udsigten fra teltet den første aften på Gjetnø med solnedgang over søen. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar