mandag den 25. februar 2013

En riad i Marrakech. . .

Ude fra ser vores riad ikke ud af noget særlig. Kun den pæne dør med dørhammeren adskiller sig fra de andre i den smalle gyde, vi er gået nedad.
Der går aldrig ret lang tid, så åbner den venlige madame, hvis navn vi aldrig får at vide. Hun kan ikke ret mange franske ord, men hun kan smile, og hun kan servere te. Begge dele gør hun gerne.
Det første, der byder mig velkommen, er duften af orangeblomster, og jeg føler mig tryg og beskyttet, så snart jeg er inden for riad'ens mure. Det er som at være i en lille fæstning. Der er ingen vinduer ud til den livlige by.
I den lille skyggefulde gård i midten af huset er der fyldt med planter i krukker og et bassin, som man om sommeren kan gå i, hvis heden udenfor er for stærk. Lige nu har madame kastet røde rosenblade i for at byde os velkomne. Rundt om gården ligger værelserne. Der er kun forhæng for døråbningerne, så varmt er her ikke på denne årstid.
En smal trappe fører op til de næste etager. Vores værelse ligger på første. Et lille nydeligt indrettet rum med ikke meget andet end en seng, man kun lige kan komme rundt om. Et par murede hylder til vores tøj. Et fint badeværelse med alt, hvad man har brug for - det tager bare meget lang tid for vandet at bliver varmt.
Døren indtil værelset er meget trang, og vores nabo - en amerikansk dame med en temmelig stor overkrop, bliver stående udenfor, da jeg vil vise hende, hvordan vi bor. Selv har hun husets største værelse med badeværelse med et badekar, hun ligger i blød i, fordi hun har problemer med sin ryg. . . Jeg foreslår, at hun tager ud i ørkenen og graver sig ned i det varme sand.

Nej, det er ikke ment som en dårlig vittighed - det er en almindelig kendt kur mod alskens smerter at grave sig ned i Saharas brændende sand. . .







Øverste etage er tagterrasse. Heroppe er et lille hus med et værelse, og det unge australske par, der bor her, har direkte adgang til havemøblerne, potteplanterne. . . En vindeltrappe i smedejern fører helt op til en solterrasse med et par drømmesenge - og den mest fantastiske udsigt over byen med slanke palmer, der strækker sig op over de lave huse. Vi kunne næsten tro, at vi er langt væk fra alting, når vi er nedenunder i de stille, dunkle værelser, men heroppe kan vi ikke undgå byens støj. Folk, der råber, en hane, der galer, og ind imellem råbene fra imamen, der runger ud over det hele. 'Allah akbar!'

Den anden dag, efter vi er kommet hertil, er jeg træt og sætter mig på en af solstolene for at slappe af. Pludselig går det op for mig, at jeg har udsigt over mere end bare byen. Det gyser i mig, da jeg får øje på bjergene i det fjerne. De rejser sig mod himlen med snedækkede tinder, de folder sig ind og ud, bukker sig. På nogle af dem har en hvid sky svøbt sig om dem, som om de har fået et tørklæde om skuldrene. Skyggerne bevæger sig hen over dem, farverne skifter. . Hvor har de gemt sig henne, siden jeg ikke har opdaget dem før nu? Jeg kan ikke få øjnene fra dem. . . Efter kun ganske kort tid i det her land finder jeg ud af, at bjergene gemmer på de største overraskelser. . .








Ingen kommentarer:

Send en kommentar