fredag den 5. april 2013

På marked i Fiesole

Mandag formiddag er der mere livligt end sædvanlig i vores lille by. Der er marked på torvet, Piazza Mino di Fiesole, så pludselig vrimler det med biler og mennesker. Vi kan ikke lade være med at bruge lidt tid på at se os omkring, før vi tager bussen.
Et pænt lille marked er det. Nydeligt ordnet med boderne placeret i tre rækker, alle med ens hvide markedsparaplyer over. Her er mange mennesker i forhold til ellers, men langt fra så mange som nede i Firenze. Her kan vi komme til boderne uden at stå i kø, og de handlende er ikke særlig pågående, forsøger ikke at lokke os til at købe. Helt anderledes end i Marokko, hvor jeg tit opgav bare at se på tingene, fordi jeg ikke orkede at blive forsøgt overtalt til at købe et eller andet. Her kan vi gå rundt i fred og ro fra det ene sted til det andet, hygge os med at smage på brød, ost, vin, olie og sludre lidt med de handlende - eller rettere høre dem sludre, for jeg kan stadig ikke sige ret mange ord på italiensk.

Boderne med mad og delikatesser tiltrækker flest kunder. Dem med de sydamerikanske pynteting og striktrøjer, smykkerne og sæber er ikke så populære. Italienerne vil åbenbart hellere spise godt. 

Lækkert er det, og det er svært at beslutte sig for den ene eller den anden ost. De kan noget, de italienere, og inden længe har vi fået samlet mere, end vi vil slæbe rundt på resten af dagen, så jeg skynder mig tilbage til hotellet med det. Så er der plads, hvis andre ting skulle friste nede i byen. . . 

Honning, marmelade af bedste slags. . .  



Ansjoser har jeg aldrig kunnet lide, men i en hjemmelavet ostesovs smager det fantastisk. . .  



Lækre kager. . .  

Propolisdråber og - cremer - godt for helbredet. . .  


Hvad skal man nu vælge??? Jeg holder mig selv til osten. . . 
Træskærerarbejde i oliventræ

Et par hele grise ligger klar til at blive skåret i småstykker 


Mandag er alle butikker lukket i Fiesole, så det er godt, at der er marked på 

Mere brød, marmelade, honning og en hyggelig sludder 

Og sådan er udsigten fra vores terrasse - bedre i solskin, men ok alligevel og kønnere end derhjemme 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar